Termeni si condiții
INTRODUCERE
Mulțumim pentru interesul față de compania, site-ul și produsele pe care le comercializăm prin intermediul magazinului nostru online.
Vă rugăm să citiți acest document cu atenție. Acest document (denumit în continuare „Prezentul document”, „Contractul” sau „Termenii și Condițiile”) reprezintă condițiile utilizării site-ului SC SUPERMOB DE CASA SRL și condițiile plasării de comenzi de produse prin intermediul site-ului, inclusiv condițiile de livrare și de retur. Prin navigarea pe site-ul nostru sau prin plasarea unei comenzi sunteți de acord cu Termenii și Condițiile descrise mai jos. Acest document reprezintă o convenție legală – un contract între dumneavoastră și noi. Vă rugăm să citiți și Politica noastră de confidențialitate și Politica privind utilizarea modulelor cookie, înainte de a naviga pe site sau a plasa o comandă. Dacă nu sunteți de acord cu acești Termeni sau cu Politicile indicate mai sus, vă rugăm să nu utilizați site-ul.
PREZENTUL CONTRACT. OBLIGATIVITATE. CONTACT
Caracter obligatoriu. Înțelegeți că atât prezentul contract, cât și toate politicile la care acesta face referire (e.g., Politică de confidențialitate, Politică privind utilizarea modulelor cookie) au caracter obligatoriu față de dvs. Prin navigarea pe site-ul nostru sau prin plasarea unei comenzi, vă luați angajamentul de a respecta prezentul contract și politicile indicate.
Modificări și actualizări. Ne rezervăm dreptul de a modifica oricând și fără notificare prealabilă acești Termeni. Comenzii dumneavoastră i se vor aplica termenii care sunt în vigoare la momentul plasării comenzii. Accesând site-ul nostru veți găsi cea mai recentă versiune a Termenilor.
Nu putem garanta faptul că orice produse care au fost incluse la un moment dat pe site vor fi disponibile în orice moment. Ne rezervăm dreptul de a înceta în orice moment comercializarea unui produs.
Contact. Dacă aveți întrebări sau neclarități, ne puteți contacta cu încredere la adresa de e-mail [email protected] sau prin completarea formularului de contact și o să vă răspundem în cel mai scurt timp.
CINE SUNTEM?
Prezentul site aparține SC SUPERMOB DE CASA SRL, societate de naționalitate română cu sediul social în mun. Bistrița, Aleea Neptun nr. 11, jud. Bistrița-Năsăud, înmatriculată în Registrul Comerțului București sub nr. J 6/1253/2018, având codul fiscal 40079527, e-mail [email protected].
Suntem o companie care ne ocupăm cu vânzarea online de obiecte de mobiler.
DATELE DVS. CU CARACTER PERSONAL
Site-ul prelucrează date cu caracter personal furnizate de dvs. sau colectate din alte surse astfel cum am descris pe larg în Politica de confidențialitate [a se introduce hyperlink către Politica de confidențialitate].
Ne-am luat angajamentul să respectăm legislația națională și europeană privind protecția datelor cu caracter personal și libera circulație a acestor date.
Prin vizitarea și/sau utilizarea site-ului, plasarea de comenzi sau prin interacțiunea cu noi prin orice metodă și/sau orice mijloc de comunicare la distanță, sunteți de acord cu prelucrarea datelor dvs. cu caracter personal astfel cum am descris în Politica de confidențialitate [a se introduce hyperlink către Politica de confidențialitate].
Declarați, totodată, că toate datele personale și informațiile transmise către noi sunt corecte. În măsura în care datele nu vă aparțin, declarați că ați obținut acordul scris și prealabil al persoanei vizate ale cărei date le transmiteți către noi sau declarați că transmiteți datele în baza altui temei legal conform Regulamentului (UE) nr. 679/2016.
Este posibil să colectăm informații prin module cookie sau alte tehnologii similare, precum adresa IP, detalii privind navigatorul sau dispozitivul utilizat. Dacă doriți să aflați mai multe informații, vă recomandăm să accesați și să parcurgeți Politica noastră privind utilizarea modulelor cookie [a se introduce hyperlink către Politica privind utilizarea modulelor cookies].
ELIGIBILITATE
Pentru a putea plasa în mod legal o comandă pe site-ul nostru trebuie:
(1) să aveți peste 18 ani și/sau capacitate deplină de exercițiu;
(2) să fiți de acord cu prezentul Contract; și
(3) să ne furnizați informații de identitate și de contact reale, complete și actualizate.
Vânzarea către minori. Site-ul nu vinde produse către minori. Dacă aveți sub 18 ani, vă rugăm să apelați la un părinte/tutore pentru a plasa comanda în numele dvs. sau pentru a autoriza plasarea unei comenzi.
REGULI PRIVIND UTILIZAREA SITE-ULUI
Reguli. Prin accesarea, vizitarea, plasarea unei comenzi sau desfășurarea oricărei alte activități pe site-ul nostru, promiteți să respectați următoarele reguli:
- Veți folosi acest site exclusiv pentru efectuarea comenzilor legitime sau pentru informare;
- Nu veți efectua nicio comandă falsă sau frauduloasă, în caz contrar ne rezervăm dreptul de a anula comanda și informa autoritățile competente sau a ne adresa justiției pentru recuperarea oricăror prejudicii cauzate;
- Veți furniza informații reale, exacte, complete și actualizate;
Veți respecta drepturile de proprietate intelectuală cu privire la orice element regăsit pe acest site.
- Nu veți desfășura niciun fel de acțiune care ar putea aduce orice fel de prejudiciu site-ului nostru, în caz contrar ne rezervăm dreptul de a ne adresa justiției pentru recuperarea oricăror prejudicii cauzate.
Consecințe. Ne rezervăm dreptul de a bloca accesul oricărui utilizator care încalcă regulile de mai sus, de a anula comenzile, de a sesiza autoritățile competente pentru tragerea la răspundere administrativă/penală a oricăror fapte antisociale și de a ne adresa justiției pentru recuperarea în integralitate a oricăror prejudiciilor cauzate, prezente sau viitoare, inclusive beneficiile nerealizate și cheltuielile de judecată (inclusiv onorariile avocaților).
ÎNCHEIEREA CONTRACTULUI
Data încheierii contractului. Contractul dintre dvs. și noi se încheie în momentul în care comanda dvs. va fi acceptată în mod expres de noi și veți primi, în acest sens, un e-mail în care vom confirma livrarea.
Protecție. În măsura în care nu vom accepta comanda, dar dvs. v-au fost retrase sume de bani, vom proceda la rambursarea acestor sume în cel mai scurt timp.
Decizia ne aparține. Ne rezervăm dreptul de a decide, în mod unilateral și fără a preciza motivul, încheierea sau nu a unui contract de vânzare. Nu vom avea nicio răspundere față de dvs. în situația în care refuzăm să dăm curs unei comenzi. Dreptul de proprietate asupra produselor se va transfera către dumneavoastră numai după ce ați realizat plata tuturor sumelor datorate pentru produse, inclusiv a costurilor de livrare.
DISPONIBILITATEA PRODUSELOR
Nu putem garanta că produsele care s-au găsit la un moment dat pe site vor fi disponibile în orice moment pentru achiziționare. Nu vom avea nicio răspundere față dvs. în situația în care un produs nu se mai regăsește pe site. Deși vom încerca să avem în timp real pe site actualizare informațiile privind disponibilitatea produselor, nu putem garanta faptul că aceste informații vor fi actualizate, în orice moment. Toate comenzile vor depinde de existența produselor în stoc.
Garanții. În măsura în care produsele sunt indisponibile, dar dvs. ați plasat deja comanda, vă vom informa cu privire la indisponibilitatea acestor produse și vă vom recomanda produse similare, la valoare egală sau apropiată care pot fi comandate. În măsura în care nu doriți să comandați produsele similare recomandate de noi, vom anula comanda, iar în măsura în care ați plătit deja prețul produselor, vom proceda la returnarea sumelor de bani în cel mai scurt timp.
PREȚUL PRODUSELOR. PLATĂ. LIVRARE
Prețul produselor este afișat în lei pe site și include taxa pe valoare adăugată. În măsura în care există o eroare cu privire la prețul afișat pe site, vă vom aduce la cunoștință în cel mai scurt timp, urmând să vă returnăm suma de bani achitată suplimentar sau să vă solicităm o sumă de bani suplimentară. În măsura în care noul preț nu este mulțumitor pentru dvs., nu răspundeți la solicitarea noastră sau nu vă putem contacta, vă vom anula comanda și vă vom rambursa cât mai curând posibil suma de bani achitată.
Prețurile produselor vor putea fi actualizate/modificare în orice moment, iar această actualizare/modificare va înlocui orice preț anterior. Comenzii dvs. i se vor aplica prețurile de la momentul plasării efective a comenzii.
Plata produselor comandate se poate face astfel: în numerar la livrare, prin ordin de plata/transfer bancar în avans sau plata cu cardul online
Dacă optați pentru plata online cu cardul bancar, procesarea datelor de pe cardul dumneavoastră se face prin intermediul NETOPIA, iar noi nu vom stoca niciun fel de date referitoare la cardul dumneavoastră.
Dacă optați pentru plata prin card, instituția emitentă va proceda la validarea și autorizarea plății. În situația în care, tranzacția nu se procesează din motive independente nouă (e.g., fonduri inexistente pe card, card expirat), contractul dintre noi nu se încheie și nu vom avea nicio obligație să livrăm produsele, însă dvs. puteți selecta o altă metodă de plată sau puteți încerca din nou procesarea plății cu un card valid.
Taxele de transport sau de livrare nu sunt incluse în preț, cu excepția anumitor oferte care vor fi aduse la cunoștința dvs., dacă va fi cazul, prin intermediul site-ului. Pentru mai multe informații despre Politica de livrare, vă rugăm să consultați site-ul nostru la secțiunea Politica de livrare [a se introduce hyperlink către Politica de livrare].
În zilele de sâmbătă și duminică nu se fac livrări. Rețineți faptul că, în anumite situații, mai ales în perioada sărbătorilor sau de Black Friday, timpul de livrare se poate prelungi, fapt ce poate rezulta din aglomerarea firmelor de curierat sau din alte motive independente nouă. Întârzierea livrării nu se va datora acțiunilor sau inacțiunilor noastre, ci unui eveniment exterior nouă, situație în care sunteți de acord să nu solicitați atragerea răspunderii noastre în nicio circumstanță.
FORȚA MAJORĂ ȘI CAZUL FORTUIT
Nu vom fi trași la răspundere pentru niciun fel de întârzieri sau nereușite în îndeplinirea serviciilor noastre, dacă intervine un caz de forță majoră sau un caz fortuit. Forța majoră include, dar nu se limitează la schimbări în legi sau reglementări, embargouri, războaie, acte teroriste, revolte, incendii, cutremure, accidente nucleare, inundații, greve, epidemii, pandemii, condiții meteorologice și acte ale hackerilor sau furnizorilor de servicii de internet.
DREPTUL DE RETRAGERE
Potrivit OUG 34/2014, dacă sunteți consumator (persoana fizică) aveți dreptul de vă retrage din contract, fără vreun motiv anume, în termen de 14 zile din ziua în care dumneavoastră sau o terță parte mandatată de dumneavoastră, alta decât transportatorul, a intrat în posesia fizică a produselor. Pentru mai multe informații privind modalitatea de exercitare a dreptului de retragere, vă rugăm să consultați site-ul nostru la secțiunea Politica de retur [a se introduce hyperlink către Politica de retur].
PROPRIETATEA INTELECTUALĂ
Întregul conținut al site-ului este proprietatea intelectuală a SC SUPERMOB DE CASA SRL. Site-ul poate folosit de către terți doar pentru informare și/sau plasare de comenzi.
Utilizatorii site-ului nu au dreptul de a descărca, modifica parțial sau integral site-ul, reproduce parțial și/sau integral site-ul, copia, distribui, vinde sau exploata site-ul în orice altă manieră contrară intereselor Societății SC SUPERMOB DE CASA SRL indiferent dacă există sau nu un scop comercial.
Orice conținut (incluzând, dar fără a se limita la baze de date, elemente de grafică, mărci, conținut juridic) sunt proprietatea intelectuală a SC SUPERMOB DE CASA SRL. Întregul site este protejat de Legea nr. 8/1996 privind drepturile de autor și drepturile conexe, iar pentru orice încălcare a proprietății intelectuale, ne rezervăm dreptul de a sesiza instanțele de judecată competente pentru recuperarea integrală a prejudiciului, precum și de a depune o plângere penală la organele judiciare pentru tragerea la răspundere penală a făptuitorului.
CLAUZE FINALE
Acești Termeni constituie acordul integral dintre dumneavoastră şi noi în ceea ce privește obiectul oricărui Contract și înlocuiește orice alt acord, orice altă înțelegere anterioară verbală sau scrisă dintre dumneavoastră și noi.
Acest Contract are caracter obligatoriu. Nu puteți transfera, cesiona, greva sau înstrăina în niciun alt mod acest Contract sau oricare dintre drepturile sau obligațiile dumneavoastră care decurg din acesta, fără acordul nostru prealabil și scris. Noi putem transfera, cesiona, greva, subcontracta sau înstrăina în orice alt mod un Contract sau oricare dintre drepturile sau obligațiile noastre care decurg din Contract.
Prezentului Contract, precum și oricărei utilizări a site-ului li se vor aplica legea română. Orice litigiu între noi va fi supus spre soluționare instanțelor române.
LEGE nr. 365 din 7 iunie 2002 privind comerţul electronic*) – Republicare
CAPITOLUL I: Dispoziţii generale
Art. 1: Definiţii
În înţelesul prezentei legi, următorii termeni se definesc astfel:
1.serviciu al societăţii informaţionale – orice serviciu care se efectuează utilizându-se mijloace electronice şi prezintă următoarele caracteristici: a)este efectuat în considerarea unui folos patrimonial, procurat ofertantului în mod obişnuit de către destinatar;
b)nu este necesar ca ofertantul şi destinatarul să fie fizic prezenţi simultan în acelaşi loc;
c)este efectuat prin transmiterea informaţiei la cererea individuală a destinatarului;
2.mijloace electronice – echipamente electronice şi reţele de cablu, fibră optică, radio, satelit şi altele asemenea, utilizate pentru prelucrarea, stocarea sau transmiterea informaţiei;
3.furnizor de servicii – orice persoană fizică sau juridică ce pune la dispoziţie unui număr determinat sau nedeterminat de persoane un serviciu al societăţii informaţionale;
4.furnizor de servicii stabilit într-un stat – un furnizor de servicii având un sediu stabil pe teritoriul unui stat şi care desfăşoară efectiv o activitate economică utilizând acel sediu stabil pe teritoriul unui stat, pentru o perioadă nedeterminată; stabilirea unui furnizor de servicii într-un stat nu este determinată în mod necesar de locul în care sunt amplasate mijloacele tehnice şi tehnologice necesare furnizării serviciului;
5.domeniu – o zonă dintr-un sistem informatic, deţinută ca atare de o persoană fizică sau juridică ori de un grup de persoane fizice sau juridice în scopul prelucrării, stocării ori transferului de date;
6.destinatar al serviciului sau destinatar – orice persoană fizică sau juridică ce utilizează, în scopuri comerciale, profesionale sau de altă natură, un serviciu al societăţii informaţionale, în special în scopul căutării de informaţii sau al furnizării accesului la acestea;
7.consumator – orice persoană fizică ce acţionează în alte scopuri decât cele ale activităţii sale comerciale sau profesionale;
8.comunicare comercială – orice formă de comunicare destinată să promoveze, direct sau indirect, produsele, serviciile, imaginea, numele ori denumirea, firma sau emblema unui comerciant ori membru al unei profesii reglementate; nu constituie prin ele însele comunicări comerciale următoarele: informaţiile permiţând accesul direct la activitatea unei persoane fizice sau juridice, în special pe nume de domeniu sau o adresă de poştă electronică, comunicările legate de produsele, serviciile, imaginea, numele ori mărcile unei persoane fizice sau juridice, efectuate de un terţ independent faţă de persoana în cauză, mai ales atunci când sunt realizate cu titlu gratuit;
9.legislaţie coordonată – prevederile în vigoare ale legilor naţionale, aplicabile activităţilor ce fac obiectul serviciilor societăţii informaţionale sau furnizorilor de servicii în privinţa:
a)condiţiilor pe care trebuie să le îndeplinească furnizorii de servicii în vederea începerii acestor activităţi, precum sunt cele legate de eventualele calificări, autorizaţii sau notificări necesare;
b)condiţiilor pe care trebuie să le îndeplinească furnizorii de servicii pentru desfăşurarea acestor activităţi, precum sunt cele care privesc conduita acestora, calitatea sau conţinutul serviciilor oferite, inclusiv în materie de publicitate şi încheiere a contractelor, sau cele care privesc răspunderea furnizorilor; 10.nu constituie obiect al legislaţiei coordonate: |
prevederi din Art. 2 din capitolul I (Norme Metodologice din 2002) la data 05-dec-2002 pentru Art. 1, punctul 13. din capitolul I Art. 2 |
14.titular – persoană care deţine un instrument de plată electronică pe baza unui contract încheiat cu un emitent, în condiţiile prevăzute de lege; 15.date de identificare – orice informaţii care pot permite sau facilita efectuarea tipurilor de operaţiuni menţionate la pct. 11, precum un cod de identificare, numele sau denumirea, domiciliul ori sediul, numărul de telefon, fax, adresa de poştă electronică, numărul de înmatriculare sau alte mijloace similare de identificare, codul de înregistrare fiscală, codul numeric personal şi altele asemenea; 16.activitate profesională reglementată – activitatea profesională pentru care accesul sau exercitarea în România este condiţionată, direct sau indirect, în conformitate cu legislaţia română în vigoare, de deţinerea unui document care să ateste nivelul de formare profesională. |
Art. 2: Scop şi domeniu de aplicare
(1)Prezenta lege are ca scop stabilirea condiţiilor de furnizare a serviciilor societăţii informaţionale, precum şi prevederea ca infracţiuni a unor fapte săvârşite în legătură cu securitatea domeniilor utilizate în comerţul electronic, emiterea şi utilizarea instrumentelor de plată electronică şi cu utilizarea datelor de identificare în vederea efectuării de operaţiuni financiare, pentru asigurarea unui cadru favorabil liberei circulaţii şi dezvoltării în condiţii de securitate a acestor servicii.
(2)Nu constituie servicii ale societăţii informaţionale, în sensul prezentei legi, activităţile care nu întrunesc elementele definiţiei prevăzute la art. 1 pct. 1, în special următoarele:
a)oferta de servicii care necesită prezenţa fizică a furnizorului şi a destinatarului, chiar dacă prestarea serviciilor respective implică utilizarea de echipamente electronice;
b)oferta de servicii care presupun manipularea unor bunuri corporale de către destinatar, chiar dacă prestarea serviciilor respective implică utilizarea de echipamente electronice;
c)oferta de bunuri sau servicii care nu este prezentată destinatarului prin transmiterea informaţiei la cererea individuală a acestuia şi care este destinată recepţiei simultane de către un număr nelimitat de persoane (punct-multipunct);
d)activităţi care se efectuează prin intermediul serviciilor de telefonie vocală, telefax, telex, servicii de radiodifuziune şi televiziune, inclusiv serviciile de teletext;
e)serviciile de telefonie vocală, telefax sau telex;
f)schimbul de informaţii prin poşta electronică sau prin alte mijloace de comunicare individuală echivalente, între persoane care acţionează în scopuri străine activităţii lor comerciale sau profesionale;
g)relaţia contractuală dintre un angajat şi angajatorul său.
(3)Prezenta lege nu se aplică următoarelor activităţi:
a)activitatea notarilor publici, în măsura în care aceasta presupune o participare directă şi specifică la exercitarea prerogativelor autorităţii publice;
b)activităţile de reprezentare juridică în faţa organelor de jurisdicţie şi de urmărire penală;
c)jocurile de noroc cu câştiguri în bani, loteriile şi pariurile.
(4)Dispoziţiile prezentei legi se completează cu:
a)dispoziţiile legale în materie fiscală;
b)dispoziţiile legale care reglementează protecţia persoanelor în privinţa prelucrării datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date, precum şi cele care reglementează prelucrarea datelor cu caracter personal şi protecţia vieţii private în sectorul telecomunicaţiilor; c)prevederile Legii concurenţei nr. 21/1996, republicată.
(5)În măsura în care nu conţine dispoziţii derogatorii, prezenta lege se completează cu dispoziţiile legale privind încheierea, validitatea şi efectele actelor juridice, cu celelalte prevederi legale care au ca scop protecţia consumatorilor şi a sănătăţii publice.
Art. 3: Aplicarea legii române în cazul serviciilor societăţii informaţionale
(1)Prezenta lege se aplică furnizorilor de servicii stabiliţi în România şi serviciilor oferite de aceştia.
(2)De la data intrării în vigoare a prezentei legi serviciile societăţii informaţionale sunt supuse: b)exclusiv prevederilor în vigoare ale legilor statului în cauză care fac parte din legislaţia coordonată, în cazul în care sunt oferite de furnizori de servicii stabiliţi într-un stat membru al Uniunii Europene. (4)Alin. (2) şi (3) nu se aplică în următoarele domenii: |
prevederi din Art. 4 din capitolul I (Norme Metodologice din 2002) la data 05-dec-2002 pentru Art. 3, alin. (4), litera D. din capitolul I |
Art. 4 |
e)libertatea părţilor de a alege legea aplicabilă contractului, când părţile au acest drept; (5)Autorităţile publice pot lua măsuri derogatorii de la prevederile alin. (3) numai în următoarele condiţii: b)măsura vizează un serviciu al societăţii informaţionale care aduce atingere uneia dintre valorile enumerate la lit. a) sau prezintă un risc serios şi grav la adresa acestor valori; d)sunt respectate procedurile de colaborare, consultare sau informare prevăzute în normele metodologice de aplicare a prezentei legi. CAPITOLUL II: Furnizarea serviciilor societăţii informaţionale |
desfăşoară în concordanţă cu principiile concurenţei libere şi loiale, cu respectarea dispoziţiilor legale în vigoare.
(2)Prevederile alin. (1) nu aduc atingere dispoziţiilor legale care impun autorizarea prealabilă în vederea desfăşurării unor activităţi de către persoanele fizice sau juridice, dacă dispoziţiile în cauză nu vizează în mod expres şi exclusiv serviciile societăţii informaţionale sau furnizorii de servicii, în înţelesul prezentei legi.
(3)Furnizarea de servicii ale societăţii informaţionale de către furnizorii de servicii stabiliţi în statele membre ale Uniunii Europene se face, până la momentul aderării României la Uniunea Europeană, în condiţiile prevăzute în Acordul european instituind o asociere între România, pe de o parte, şi Comunităţile Europene şi statele membre ale acestora, pe de altă parte. (4)Furnizarea de servicii ale societăţii informaţionale de către furnizorii de servicii stabiliţi în alte state se face în condiţiile acordurilor bilaterale încheiate cu statele respective, la care România este parte.
Art. 5: Informaţii generale
(1)Furnizorul de servicii are obligaţia de a pune la dispoziţie destinatarilor şi autorităţilor publice mijloace care să permită accesul facil, direct, permanent şi gratuit cel puţin la următoarele informaţii:
a)numele sau denumirea furnizorului de servicii;
b)domiciliul sau sediul furnizorului de servicii;
c)numerele de telefon, fax, adresa de poştă electronică şi orice alte date necesare contactării furnizorului de servicii în mod direct şi efectiv; d)numărul de înmatriculare sau alte mijloace similare de identificare, în cazul în care furnizorul de servicii este înscris în registrul comerţului sau în alt registru public similar;
e)codul de înregistrare fiscală;
f)datele de identificare ale autorităţii competente, în cazul în care activitatea furnizorului de servicii este supusă unui regim de autorizare; g)titlul profesional şi statul în care a fost acordat, corpul profesional sau orice alt organism similar din care face parte, indicarea reglementărilor aplicabile profesiei respective în statul în care furnizorul de servicii este stabilit, precum şi a mijloacelor de acces la acestea, în cazul în care furnizorul de servicii desfăşoară o activitate profesională reglementată; h)tarifele aferente serviciilor oferite, care trebuie indicate cu respectarea normelor privind comercializarea produselor şi serviciilor de piaţă, cu precizarea scutirii, includerii sau neincluderii taxei pe valoarea adăugată, precum şi a cuantumului acesteia;
i)includerea sau neincluderea în preţ a cheltuielilor de livrare, precum şi valoarea acestora, dacă este cazul;
j)orice alte informaţii pe care furnizorul de servicii este obligat să le pună la dispoziţie destinatarilor, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
(2)Obligaţia prevăzută la alin. (1) se consideră îndeplinită în cazul în care furnizorul unui serviciu afişează aceste informaţii într-o formă clară, vizibil şi permanent, în interiorul paginii de web prin intermediul căreia este oferit serviciul respectiv, în condiţiile menţionate la alin. (1).
Art. 6: Comunicările comerciale
(1)Efectuarea de comunicări comerciale prin poşta electronică este interzisă, cu excepţia cazului în care destinatarul şi-a exprimat în prealabil consimţământul expres pentru a primi asemenea comunicări.
(2)Comunicările comerciale care constituie un serviciu al societăţii informaţionale sau o parte a acestuia, în măsura în care sunt permise, trebuie să respecte cel puţin următoarele condiţii:
a)să fie clar identificabile ca atare;
b)persoana fizică sau juridică în numele căreia sunt făcute să fie clar identificată;
c)ofertele promoţionale, precum reducerile, premiile şi cadourile, să fie clar identificabile, iar condiţiile care trebuie îndeplinite pentru obţinerea lor să fie uşor accesibile şi clar prezentate;
d)competiţiile şi jocurile promoţionale să fie clar identificabile ca atare, iar condiţiile de participare să fie uşor accesibile şi clar prezentate;
e)orice alte condiţii impuse prin dispoziţiile legale în vigoare. (3)Comunicările comerciale care constituie un serviciu al societăţii informaţionale sau o parte a acestuia, atunci când acest serviciu este furnizat de un membru al unei profesii reglementate, sunt permise sub condiţia respectării dispoziţiilor legale şi a reglementărilor aplicabile profesiei respective, care privesc, în special, independenţa, demnitatea şi onoarea profesiei, secretul profesional şi corectitudinea faţă de clienţi şi faţă de ceilalţi membri ai profesiei.
(4)Furnizorii de servicii ale societăţii informaţionale care efectuează comunicări comerciale au obligaţia de a respecta prevederile alin. (1) -(3). CAPITOLUL III: Contractele încheiate prin mijloace electronice
Art. 7: Validitatea, efectele juridice şi proba contractelor încheiate prin mijloace electronice
(1)Contractele încheiate prin mijloace electronice produc toate efectele pe care legea le recunoaşte contractelor, atunci când sunt întrunite condiţiile cerute de lege pentru validitatea acestora.
(2)Pentru validitatea contractelor încheiate prin mijloace electronice nu este necesar consimţământul prealabil al părţilor asupra utilizării mijloacelor electronice.
(3)Proba încheierii contractelor prin mijloace electronice şi a obligaţiilor care rezultă din aceste contracte este supusă dispoziţiilor dreptului comun în materie de probă şi prevederilor Legii nr. 455/2001 privind semnătura electronică.
Art. 8: Informarea destinatarilor
(1)Furnizorul de servicii este obligat să pună la dispoziţie destinatarului, înainte ca destinatarul să trimită oferta de a contracta sau acceptarea ofertei ferme de a contracta făcute de furnizorul de servicii, cel puţin următoarele informaţii, care trebuie să fie exprimate în mod clar, neechivoc şi într-un limbaj accesibil:
a)etapele tehnice care trebuie urmate pentru a încheia contractul;
b)dacă contractul, odată încheiat, este stocat sau nu de către furnizorul de servicii şi dacă este accesibil sau nu;
c)mijloacele tehnice pe care furnizorul de servicii le pune la dispoziţie destinatarului pentru identificarea şi corectarea erorilor survenite cu ocazia introducerii datelor;
d)limba în care se poate încheia contractul;
e)codurile de conduită relevante la care furnizorul de servicii subscrie, precum şi informaţii despre modul în care aceste coduri pot fi consultate prin mijloace electronice;
f)orice alte condiţii impuse prin dispoziţiile legale în vigoare.
(2)Furnizorul de servicii are obligaţia să ofere destinatarului posibilitatea de a utiliza un procedeu tehnic adecvat, eficace şi accesibil, care să permită identificarea şi corectarea erorilor survenite cu ocazia introducerii datelor, anterior trimiterii ofertei sau acceptării acesteia. (3)Furnizorul de servicii poate deroga de la dispoziţiile alin. (1) şi (2) numai în situaţia în care a convenit altfel cu destinatarul, cu condiţia că niciuna dintre părţi să nu aibă calitatea de consumator. (5)Prevederile alin. (1) -(3) nu se aplică în privinţa contractelor încheiate exclusiv prin poştă electronică sau prin alte mijloace de comunicare individuală echivalente. |
prevederi din Art. 7 din capitolul II (Norme Metodologice din 2002) la data 05-dec-2002 pentru Art. 8 din capitolul III Art. 7 |
(4) Furnizorul trebuie să facă publică procedura prevăzută la alin. (2) pe pagina proprie de Internet şi în cadrul mesajelor care conţin comunicări comerciale. |
Art. 9: Încheierea contractului prin mijloace electronice |
prevederi din Art. 10 din capitolul III (Norme Metodologice din 2002) la data 05-dec-2002 pentru Art. 10 din capitolul III Art. 10 |
activităţilor din domeniul serviciilor societăţii informaţionale. |
CAPITOLUL IV: Răspunderea furnizorilor de servicii |
c)furnizorul de servicii respectă regulile sau uzanţele referitoare la actualizarea informaţiei, astfel cum acestea sunt larg recunoscute şi aplicate în industrie;
d)furnizorul de servicii nu împiedică utilizarea legală de către orice persoană a tehnologiilor larg recunoscute şi aplicate în industrie, în vederea obţinerii de date despre natura sau utilizarea informaţiei; e)furnizorul de servicii acţionează rapid în vederea eliminării informaţiei pe care a stocat-o sau în vederea blocării accesului la aceasta, din momentul în care a cunoscut efectiv faptul că informaţia transmisă iniţial a fost eliminată din reţeaua de comunicaţii ori că accesul la ea a fost blocat sau faptul că eliminarea ori blocarea accesului a avut loc prin efectul deciziei unei autorităţi publice.
Art. 14: Stocarea permanentă a informaţiei, stocarea-hosting (1)Dacă un serviciu al societăţii informaţionale constă în stocarea informaţiei furnizate de un destinatar al serviciului respectiv, furnizorul acelui serviciu nu răspunde pentru informaţia stocată la cererea unui destinatar, dacă este îndeplinită oricare dintre următoarele condiţii: a)furnizorul de servicii nu are cunoştinţă despre faptul că activitatea sau informaţia stocată este nelegală şi, în ceea ce priveşte acţiunile în daune, nu are cunoştinţă despre fapte sau circumstanţe din care să rezulte că activitatea sau informaţia în cauză ar putea vătăma drepturile unui terţ; b)având cunoştinţă despre faptul că activitatea sau informaţia respectivă este nelegală ori despre fapte sau
circumstanţe din care să rezulte că activitatea ori informaţia în cauză ar putea vătăma drepturile unui terţ, furnizorul de servicii acţionează rapid în vederea eliminării sau a blocării accesului la aceasta.
(2)Prevederile alin. (1) nu se aplică în situaţia în care destinatarul acţionează sub autoritatea sau controlul furnizorului de servicii. (3)Prevederile acestui articol nu vor afecta posibilitatea autorităţii judiciare sau administrative de a cere furnizorului de servicii să înceteze ori să prevină violarea datelor şi, de asemenea, nu pot să afecteze posibilitatea stabilirii unor proceduri guvernamentale de limitare sau întrerupere a accesului la informaţii.
Art. 15: Instrumente de căutare a informaţiilor şi legături cu alte pagini de web
(1)Furnizorul unui serviciu al societăţii informaţionale care facilitează accesul la informaţia furnizată de alţi furnizori de servicii sau de destinatarii serviciilor oferite de alţi furnizori, prin punerea la dispoziţie destinatarilor serviciului său a unor instrumente de căutare a informaţiilor sau a unor legături cu alte pagini de web, nu răspunde pentru informaţia în cauză, dacă este îndeplinită oricare dintre următoarele condiţii: a)furnizorul nu are cunoştinţă despre faptul că activitatea sau informaţia la care facilitează accesul este nelegală şi, în ceea ce priveşte acţiunile în daune, nu are cunoştinţă despre fapte sau circumstanţe din care să rezulte că activitatea ori informaţia în cauză ar putea prejudicia drepturile unui terţ;
b)având cunoştinţă despre faptul că activitatea sau informaţia respectivă este nelegală ori despre fapte sau circumstanţe din care să rezulte că activitatea sau informaţia în cauză ar putea vătăma drepturile unui terţ, furnizorul acţionează rapid în vederea eliminării posibilităţii de acces oferite sau a blocării utilizării acesteia.
(2)Furnizorul de servicii răspunde pentru informaţia în cauză atunci când caracterul nelegal al acesteia a fost constatat printr-o decizie a unei autorităţi publice. Art. 16: Obligaţiile furnizorilor de servicii |
prevederi din Art. 11 din capitolul III (Norme Metodologice din 2002) la data 05-dec-2002 pentru Art. 16, alin. (1) din capitolul V Art. 11 |
(2)Furnizorii de servicii sunt obligaţi să comunice de îndată autorităţilor prevăzute la alin. (1), la cererea acestora, informaţii care să permită identificarea destinatarilor serviciilor lor, cu care aceşti furnizori au încheiat contracte privind stocarea permanentă a informaţiei. (3)Furnizorii de servicii sunt obligaţi să întrerupă, temporar sau permanent, transmiterea într-o reţea de comunicaţii ori stocarea informaţiei furnizate de un destinatar al serviciului respectiv, în special prin eliminarea informaţiei sau blocarea accesului la aceasta, accesul la o reţea de comunicaţii ori prestarea oricărui alt serviciu al societăţii informaţionale, dacă aceste măsuri au fost dispuse de autoritatea publică definită la art. 17 alin. (2); această autoritate publică poate acţiona din oficiu sau ca urmare a plângerii ori sesizării unei persoane interesate. (4)Plângerea prevăzută la alin. (3) poate fi făcută de către orice persoană care se consideră prejudiciată prin conţinutul informaţiei în cauză. Plângerea sau sesizarea se întocmeşte în formă scrisă, cu arătarea motivelor pe care se întemeiază, şi va fi în mod obligatoriu datată şi semnată. Plângerea nu poate fi înaintată dacă o cerere în justiţie, având acelaşi obiect şi aceleaşi părţi, a fost anterior introdusă. |
(5)Decizia autorităţii trebuie motivată şi se comunică părţilor interesate în termen de 30 de zile de la data primirii plângerii sau a sesizării ori, dacă autoritatea a acţionat din oficiu, în termen de 15 zile de la data la care a fost emisă. (6)Împotriva unei decizii luate potrivit prevederilor alin. (3) persoana interesată poate formula contestaţie în termen de 15 zile de la comunicare, sub sancţiunea decăderii, la instanţa de contencios administrativ competentă. Cererea se judecă de urgenţă, cu citarea părţilor. Sentinţa este definitivă. Art. 17: Autorităţi competente |
(2)Fără a aduce atingere prevederilor alin. (1), prin autorităţi publice, în sensul art. 3 alin. (5), art. 5, 13, art. 15 alin. (2), art. 16 alin. (1) şi (3) şi art. 23 alin. (2), se înţelege acele autorităţi ale administraţiei publice sau, acolo unde este cazul, instanţe de judecată a căror competenţă în materia respectivă este stabilită prin dispoziţiile legale în vigoare, aplicabile în fiecare caz. |
(la data 01-feb-2014 Art. 17, alin. (2) din capitolul V modificat de Art. 107, punctul 1. din titlul II din Legea 187/2012 ) |
prevederi din Art. 5 din capitolul I (Norme Metodologice din 2002) la data 05-dec-2002 pentru Art. 17, alin. (2) din capitolul V Art. 5 |
(5) Măsura sau proiectul supus consultării pot fi adoptate la 10 zile de la data expirării termenului de depunere a observaţiilor. |
(3)Autoritatea poate solicita furnizorilor de servicii orice informaţii necesare în vederea exercitării atribuţiilor sale, menţionând baza legală şi scopul solicitării, şi poate stabili termene până la care aceste informaţii să îi fie furnizate, sub sancţiunea prevăzută de prezenta lege. (4)În vederea descoperirii şi investigării încălcărilor prevederilor prezentei legi şi ale normelor sale de aplicare, Autoritatea acţionează prin personalul de control împuternicit în acest scop. (6)Autoritatea dispune efectuarea de investigaţii, în condiţiile prezentei legi, din oficiu sau la primirea unei plângeri ori sesizări din partea oricărei persoane. (8)Organele administraţiei publice centrale şi locale, precum şi oricare alte instituţii şi autorităţi publice sunt obligate să permită personalului de control împuternicit în acest scop al Autorităţii sau, după caz, al persoanei juridice prevăzute la alin. (12) accesul la documentele, datele şi informaţiile deţinute de acestea, în măsura în care sunt necesare îndeplinirii misiunii legale a Autorităţii, fără a se putea opune caracterul de secret de stat sau secret de serviciu al unor asemenea documente, date şi informaţii. (9)Personalul de control împuternicit în acest scop, primind acces la documentele, datele şi informaţiile menţionate la alin. (8), este ţinut la observarea strictă a caracterului de secret de stat sau secret de serviciu, atribuit legal respectivelor documente, date şi informaţii. (10)Autoritatea sesizează organele de urmărire penală ori de câte ori constată încălcări ale legii penale. |
(12)Autoritatea poate delega exercitarea atribuţiilor prevăzute în prezentul articol unei alte persoane juridice de drept public, cu atribuţii de supraveghere şi control în domeniul telecomunicaţiilor. Art. 18: Coduri de conduită |
prevederi din Art. 6 din capitolul I (Norme Metodologice din 2002) la data 05-dec-2002 pentru Art. 19, alin. (1) din capitolul VI Art. 6 |
semnat la Bruxelles la 1 februarie 1993, ratificat prin Legea nr. 20/1993; c) prin acţiunea sau omisiunea contrară prevederilor legii comerţului electronic, care se invocă în acţiunea în justiţie, sunt afectate interesele colective ale consumatorilor din statul din care face parte entitatea respectivă. |
(2)Au calitate procesuală activă pentru introducerea acţiunii prevăzute la alin. (1): b)asociaţiile şi organizaţiile neguvernamentale prevăzute la art. 18 alin. (1); d)entităţile constituite în scopul protecţiei consumatorilor în statele membre ale Uniunii Europene, în condiţiile prevăzute de normele metodologice de aplicare a prezentei legi. (4)Persoanele care au calitate procesuală activă, potrivit prevederilor alin. (2), pot solicita instanţei, pe cale de ordonanţă preşedinţială, încetarea oricărei acţiuni sau abţineri contrare prevederilor prezentei legi, în condiţiile prevăzute de Codul de procedură civilă. Art. 20: Soluţionarea litigiilor pe cale extrajudiciară |
a)efectuează comunicări comerciale încălcând condiţiile stabilite la art. 6 alin. (1) şi alin. (2) lit. a)-d);
b)nu pune la dispoziţie destinatarilor şi autorităţilor publice, în condiţiile prevăzute de lege, informaţiile prevăzute la art. 5 lit. a)-i), ori nu furnizează toate aceste informaţii, sau furnizează informaţii inexacte;
c)nu pune la dispoziţie destinatarului, în condiţiile prevăzute de lege, informaţiile prevăzute la art. 8 alin. (1) lit. a)-e), ori nu furnizează toate aceste informaţii, sau furnizează informaţii inexacte, dacă nu sunt aplicabile prevederile art. 8 alin. (3) sau (5);
d)încalcă obligaţia prevăzută la art. 8 alin. (2), dacă nu sunt aplicabile prevederile art. 8 alin. (3) sau (5);
e)încalcă obligaţia prevăzută la art. 8 alin. (4);
f)încalcă obligaţia prevăzută la art. 9 alin. (3);
g)încalcă obligaţiile prevăzute la art. 16 alin. (1) -(3);
h)nu furnizează informaţiile solicitate potrivit art. 17 alin. (3) sau (5), ori nu furnizează toate aceste informaţii, sau furnizează informaţii inexacte. Art. 23: Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor (1)Constatarea contravenţiei prevăzute la art. 22 lit. a) şi aplicarea sancţiunii corespunzătoare se fac, la sesizarea oricărei persoane sau din oficiu, de către reprezentanţii împuterniciţi ai Autorităţii de reglementare în comunicaţii şi tehnologia informaţiei sau ai autorităţii de supraveghere prevăzute de Legea nr. 677/2001 pentru protecţia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date, cu modificările şi completările ulterioare.
(2)Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor prevăzute la art. 22 lit. b)-h) se fac de către reprezentanţii împuterniciţi ai Autorităţii sau ai celorlalte autorităţi publice competente, la sesizarea oricărei persoane sau din oficiu.
(3)Constatarea contravenţiilor se poate face, în toate cazurile, şi de către ofiţerii sau subofiţerii**) de poliţie.
(4)Contravenţiilor prevăzute la art. 22 le sunt aplicabile prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
CAPITOLUL VIII: Infracţiuni săvârşite în legătură cu emiterea şi utilizarea instrumentelor de plată electronică şi cu utilizarea datelor de identificare în vederea efectuării de operaţiuni financiare
Art. 24: Falsificarea instrumentelor de plată electronică (1)Falsificarea unui instrument de plată electronică se pedepseşte cu închisoare de la 3 la 12 ani şi interzicerea unor drepturi.
(2)Cu aceeaşi pedeapsă se sancţionează punerea în circulaţie, în orice mod, a instrumentelor de plată electronică falsificate sau deţinerea lor în vederea punerii în circulaţie.
(3)Pedeapsa este închisoarea de la 5 la 15 ani şi interzicerea unor drepturi, dacă faptele prevăzute la alin. (1) şi (2) sunt săvârşite de o persoană care, în virtutea atribuţiilor sale de serviciu:
a)realizează operaţii tehnice necesare emiterii instrumentelor de plată electronică ori efectuării tipurilor de operaţiuni prevăzute la art. 1 pct. 11; sau
b)are acces la mecanismele de securitate implicate în emiterea sau utilizarea instrumentelor de plată electronică; sau
c)are acces la datele de identificare sau la mecanismele de securitate implicate în efectuarea tipurilor de operaţiuni prevăzute la art. 1 pct. 11. (4)Tentativa se pedepseşte.
(la data 01-feb-2014 Art. 24 din capitolul VIII abrogat de Art. 107, punctul 2. din titlul II din Legea 187/2012 )
Art. 25: Deţinerea de echipamente în vederea falsificării instrumentelor de plată electronică
Fabricarea ori deţinerea de echipamente, inclusiv hardware sau software, cu scopul de a servi la falsificarea instrumentelor de plată electronică se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la 5 ani.
(la data 01-feb-2014 Art. 25 din capitolul VIII abrogat de Art. 107, punctul 2. din titlul II din Legea 187/2012 )
Art. 26: Falsul în declaraţii în vederea emiterii sau utilizării instrumentelor de plată electronică
Declararea necorespunzătoare adevărului, făcută unei instituţii bancare, de credit sau financiare ori oricărei alte persoane juridice autorizate în condiţiile legii să emită instrumente de plată electronică sau să accepte tipurile de operaţiuni prevăzute la art. 1 pct. 11, în vederea emiterii sau utilizării unui instrument de plată electronică, pentru sine sau pentru altul, atunci când, potrivit legii ori împrejurărilor, declaraţia făcută serveşte pentru emiterea sau utilizarea acelui instrument, se pedepseşte cu închisoare de la 3 luni la 2 ani sau cu amendă.
(la data 01-feb-2014 Art. 26 din capitolul VIII abrogat de Art. 107, punctul 2. din titlul II din Legea 187/2012 )
Art. 27: Efectuarea de operaţiuni financiare în mod fraudulos (1)Efectuarea uneia dintre operaţiunile prevăzute la art. 1 pct. 11, prin utilizarea unui instrument de plată electronică, inclusiv a datelor de identificare care permit utilizarea acestuia, fără consimţământul titularului instrumentului respectiv, se pedepseşte cu închisoare de la 1 la 12 ani.
(la data 06-dec-2013 Art. 27, alin. (1) din capitolul VIII a se vedea recurs in interesul legii Decizia 15/2013 )
(2)Cu aceeaşi pedeapsă se sancţionează efectuarea uneia dintre operaţiunile prevăzute la art. 1 pct. 11, prin utilizarea neautorizată a oricăror date de identificare sau prin utilizarea de date de identificare fictive.
(3)Cu aceeaşi pedeapsă se sancţionează transmiterea neautorizată către altă persoană a oricăror date de identificare, în vederea efectuării uneia dintre operaţiunile prevăzute la art. 1 pct. 11.
(4)Pedeapsa este închisoarea de la 3 la 15 ani şi interzicerea unor drepturi, dacă faptele prevăzute la alin. (1)-(3) sunt săvârşite de o persoană care, în virtutea atribuţiilor sale de serviciu:
a)realizează operaţii tehnice necesare emiterii instrumentelor de plată electronică ori efectuării tipurilor de operaţiuni prevăzute la art. 1 pct. 11; sau
b)are acces la mecanismele de securitate implicate în emiterea sau utilizarea instrumentelor de plată electronică; sau
c)are acces la datele de identificare sau la mecanismele de securitate implicate în efectuarea tipurilor de operaţiuni prevăzute la art. 1 pct. 11. (5)Tentativa se pedepseşte.
(la data 01-feb-2014 Art. 27 din capitolul VIII abrogat de Art. 107, punctul 2. din titlul II din Legea 187/2012 )
Art. 28: Acceptarea operaţiunilor financiare efectuate în mod fraudulos
(1)Acceptarea uneia dintre operaţiunile prevăzute la art. 1 pct. 11, cunoscând că este efectuată prin folosirea unui instrument de plată electronică falsificat sau utilizat fără consimţământul titularului său, se pedepseşte cu închisoare de la 1 la 12 ani.
(2)Cu aceeaşi pedeapsă se sancţionează acceptarea uneia dintre operaţiunile prevăzute la art. 1 pct. 11, cunoscând că este efectuată prin utilizarea neautorizată a oricăror date de identificare sau prin utilizarea de date de identificare fictive.
(3)Tentativa se pedepseşte.
(la data 01-feb-2014 Art. 28 din capitolul VIII abrogat de Art. 107,
punctul 2. din titlul II din Legea 187/2012 )
Art. 29: Constatarea şi judecarea infracţiunilor
(1)Infracţiunile prevăzute în prezenta lege se constată de către autorităţile publice competente, care înaintează actul de constatare la organul local de urmărire penală.
(2)Infracţiunile prevăzute la art. 24 şi 25 se judecă, în primă instanţă, de către tribunal.
(3)Prevederile prezentului capitol se completează cu dispoziţiile Codului penal şi ale Codului de procedură penală.
(la data 01-feb-2014 Art. 29 din capitolul VIII abrogat de Art. 107, punctul 2. din titlul II din Legea 187/2012 )
CAPITOLUL IX: Dispoziţii finale
Art. 30: Sarcina probei în cazul litigiilor privind furnizarea de servicii ale societăţii informaţionale
În cazul oricărui litigiu privind furnizarea unui serviciu al societăţii informaţionale, declanşat între furnizorul serviciului respectiv şi un destinatar al acestui serviciu, sarcina probei îndeplinirii obligaţiilor prevăzute la art. 5, 6, 8 şi 9 revine furnizorului de servicii dacă destinatarul are calitatea de consumator.
Art. 31: Abrogarea unor dispoziţii contrare
Litera f) a articolului 6 din Ordonanţa Guvernului nr. 130/2000 privind regimul juridic al contractelor la distanţă, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 51/2003, se abrogă.
Art. 32: Intrarea în vigoare şi aplicarea legii
(1)în termen de 3 luni de la data publicării prezentei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I, Ministerul Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei va elabora normele metodologice de aplicare a acesteia, care se aprobă prin hotărâre a Guvernului.
(2)Prezenta lege intră în vigoare la data publicării ei în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi se pune în aplicare la 3 luni de la data intrării în vigoare.
-****-
*) Republicată în temeiul art. II din Legea nr. 121/2006 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 365/2002 privind comerţul electronic publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 403 din 10 mai 2006, dându-se textelor o nouă numerotare.
Legea nr. 365/2002 a fost publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 483 din 5 iulie 2002 şi a mai fost modificată prin Legea nr. 161/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea transparenţei în exercitarea demnităţilor publice, a funcţiilor publice şi în mediul de afaceri,
prevenirea şi sancţionarea corupţiei, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 279 din 21 aprilie 2003.
**) Gradul militar “subofiţer de poliţie” a fost înlocuit cu gradul profesional “agent de poliţie” prin Legea nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 440 din 24 iunie 2002.
Prezenta lege transpune Directiva 2000/31/CE referitoare la anumite aspecte juridice privind serviciile societăţii informaţionale, în special comerţul electronic în piaţa internă, publicată în Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene nr. L 178/2000.
Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 959 din data de 29 noiembrie 2006
NORME METODOLOGICE din 20 noiembrie 2002 pentru aplicarea Legii nr. 365/2002 privind comertul electronic
CAPITOLUL I: Dispozitii generale
Art. 1
În întelesul prezentelor norme metodologice, cuvântul lege desemneaza Legea nr. 365/2002 privind comertul electronic.
Art. 2
Pe teritoriul României, emisiunea instrumentelor de moneda electronica acceptate la plata si de alte entitati în afara emitentului se face în conformitate cu prevederile Regulamentului Bancii Nationale a României nr. 4/2002 privind tranzactiile efectuate prin intermediul instrumentelor de plata electronica si relatiile dintre participantii la aceste tranzactii, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 503 din 12 iulie 2002.
Art. 3
Pe teritoriul României, tranzactiile efectuate prin intermediul mijloacelor de plata electronica si relatiile dintre participantii la aceste tranzactii se fac în conformitate cu prevederile Regulamentului Bancii Nationale a României nr. 4/2002.
Art. 4
Activitatile de asigurare, ca parte a serviciilor societatii informationale, se desfasoara în România pe baza autorizatiei prealabile emise de Comisia de Supraveghere a Asigurarilor, în conformitate cu prevederile Legii nr. 32/2000 privind societatile de asigurare si supravegherea asigurarilor, cu modificarile ulterioare.
Art. 5
(1)Autoritatea, precum si autoritatile publice, definite în art. 17 alin. (2) din lege, au obligatia de a publica, în vederea consultarii, pe pagina de Internet proprie proiectele si masurile de interes general privind serviciile societatii informationale pe care le initiaza conform competentei în materia respectiva.
(2)Proiectele si masurile prevazute la alin. (1) vor fi însotite de documente privind motivatiile care stau la baza propunerilor si informatii cu privire la: data publicarii documentului, data la care expira termenul de depunere a observatiilor si data estimativa la care intentioneaza sa adopte masura care face obiectul consultarii.
(3)Toate persoanele care au solicitat înscrierea adresei lor de posta electronica pe lista de corespondenta a initiatorului masurii sau proiectului în cauza vor fi informate cu privire la lansarea consultarii cel mai târziu la data publicarii documentului.
(4)Din momentul în care textul supus consultarii este publicat pe pagina de Internet, se va acorda un termen de cel putin 30 de zile pentru depunerea de
observatii în scris de catre orice persoana interesata. În situatiile în care masurile trebuie adoptate în regim de urgenta, acest termen este de cel putin 10 zile de la data publicarii textului.
(5)Masura sau proiectul supus consultarii pot fi adoptate la 10 zile de la data expirarii termenului de depunere a observatiilor.
(6)Cel mai târziu la data publicarii pe pagina de Internet a deciziei prin care se adopta masura, initiatorul are obligatia de a publica un material de sinteza a observatiilor primite, care va preciza si pozitia sa fata de aceste observatii.
Art. 6
O entitate constituita în scopul protectiei consumatorilor în statele membre ale Uniunii Europene are calitate procesuala activa pentru introducerea actiunii prevazute la art. 19 alin. (1) din lege daca îndeplineste cumulativ urmatoarele conditii:
a)este o autoritate publica constituita în scopul protectiei intereselor colective ale consumatorilor într-o tara membra a Uniunii Europene, cu atributii în domeniile prevazute de legea comertului electronic, conform criteriilor prevazute în legile nationale;
b)este prevazuta în comunicarea Comisiei Europene privind entitatile calificate a introduce o actiune referitoare la protectia intereselor consumatorului în alte tari membre ale Uniunii Europene, în conditiile Acordului european instituind o asociere între România, pe de o parte, si Comunitatile Europene si statele membre ale acestora, pe de alta parte, semnat la Bruxelles la 1 februarie 1993, ratificat prin Legea nr. 20/1993;
c)prin actiunea sau omisiunea contrara prevederilor legii comertului electronic, care se invoca în actiunea în justitie, sunt afectate interesele colective ale consumatorilor din statul din care face parte entitatea respectiva.
CAPITOLUL II: Comunicarile comerciale
Art. 7
(1)Este interzisa efectuarea de comunicari comerciale prin posta electronica, cu exceptia cazului în care destinatarul si-a exprimat în prealabil consimtamântul expres pentru a primi asemenea comunicari.
(2)Consimtamântul prevazut la alin. (1) poate fi obtinut în orice forma si poate fi probat cu orice mijloc de proba. Sarcina probei revine furnizorului de servicii. (3)Consimtamântul comunicat printr-un mesaj transmis prin posta electronica este valabil exprimat daca sunt îndeplinite cumulativ urmatoarele conditii:
a)este expediat din cutia postala în care destinatarul doreste sa primeasca comunicarile comerciale;
b)subiectul mesajului este format din concatenarea textului “ACCEPT COMUNICARI COMERCIALE DIN PARTEA”, scris cu majuscule, si numele sau denumirea persoanei în numele careia se vor transmite comunicarile comerciale.
Art. 8
(1)Subiectul mesajelor transmise prin posta electronica, care constituie comunicari comerciale, trebuie sa înceapa cu cuvântul “PUBLICITATE” scris cu majuscule.
(2)Comunicarile comerciale trebuie sa cuprinda cel putin urmatoarele informatii referitoare la persoana în numele careia sunt facute:
a)numele sau denumirea completa;
b)codul numeric personal sau codul unic de înregistrare, dupa caz; c)domiciliul sau sediul;
d)numerele de telefon si fax;
e)adresa de posta electronica.
Art. 9
(1)Destinatarul comunicarilor comerciale are dreptul de a-si revoca consimtamântul de a primi asemenea comunicari prin simpla notificare a furnizorului.
(2)Furnizorul are obligatia de a implementa o procedura gratuita, accesibila inclusiv prin mijloace electronice, prin care destinatarul sa poata sa îsi revoce consimtamântul.
(3)Revocarea consimtamântului prin mijloace electronice trebuie sa-si produca efectele în cel mult 48 de ore de la initierea procedurii.
(4)Furnizorul trebuie sa faca publica procedura prevazuta la alin. (2) pe pagina proprie de Internet si în cadrul mesajelor care contin comunicari comerciale.
CAPITOLUL III: Caracterul informatiilor si activitatilor în domeniul serviciilor societatii informationale
Art. 10
(1)Autoritatea va crea si va mentine o lista publica ce va contine deciziile autoritatilor publice cu privire la caracterul nelegal al informatiilor sau activitatilor din domeniul serviciilor societatii informationale.
(2)Autoritatile publice care emit decizii ce privesc caracterul nelegal al informatiilor sau activitatilor din domeniul serviciilor societatii informationale sunt obligate sa trimita o copie a acelei decizii autoritatii. Autoritatea va publica decizia pe pagina proprie de Internet si în lista prevazuta la alin. (1).
Art. 11
(1)Furnizorii de servicii ale societatii informationale, care ofera serviciile prevazute la art. 12-15 din lege, nu au obligatia de a monitoriza informatia pe care o transmit sau o stocheaza si nici obligatia de a cauta în mod activ date referitoare la activitati sau informatii cu aparenta nelegala din domeniul serviciilor societatii informationale pe care le furnizeaza.
(2)Obligatiile prevazute la art. 16 alin. (1) si (3) din lege se considera a fi îndeplinite daca furnizorii de servicii care au primit o plângere sau o sesizare din partea oricarei persoane cu privire la activitatile cu aparenta nelegala desfasurate
de destinatarii serviciilor lor sau cu privire la informatiile cu aparenta nelegala furnizate de acestia informeaza în cel mult 24 de ore autoritatile publice competente si întreprind toate masurile în vederea nealterarii informatiilor respective.
(3)Furnizorii de servicii au obligatia de a implementa o procedura gratuita prin care sa le fie transmise plângeri si sesizari din partea oricarei persoane cu privire la activitatile cu aparenta nelegala desfasurate de destinatarii serviciilor lor sau despre informatiile cu aparenta nelegala furnizate de acestia.
(4)Procedura prevazuta la alin. (3) trebuie:
a)sa fie disponibila si prin mijloace electronice;
b)sa asigure primirea plângerilor sau sesizarilor în termen de cel mult 48 de ore de la momentul expedierii acestora.
(5)Furnizorul are obligatia sa faca publica procedura prevazuta la alin. (3) pe pagina proprie de Internet.
Publicat în Monitorul Oficial cu numarul 877 din data de 5 decembrie 2002